Wednesday, January 7, 2015

USS Trip 2014 - Part 2

Part -2
ok bersambung balik. Kami berpecah dua kumpulan. Ayu, Ilhan dan Balqis pergi Transformer Ride dan Encient Egypt, Aku, Fasha dan Darwish pergi Madagascar dan Far Far Away.


Transformer the Ride 

Memang betul seperti apa yang kami baca sebelum ni, Transformer The Ride ni adalah attraction yang paling best sekali kat USS. Itu pasal aku bagi Ayu, Ilhan dan Balqis pergi dulu sebab kalau dah tengahari orang akan mula ramai masuk USS. So strategi terbaik ialah settlekan dulu attraction yang best-best macam Transformer The Ride , Ancient Egypt awal pagi.


Beratur 50 minit untuk naik Transformer the Ride tapi berbaloi!
Menurut  Ayu, walaupun datang awal, beratur kat Transformer the Ride tu dalam 50 minit jugak. Cumanya takdelah boring sebab sepanjang beratur menuju ke TransformerRide  tu diorang disajikan dengan pameran mesin-mesin transformer dan jugak tv show transformer sepanjang laluan tu.
Gambar dari google

 Masa naik Transformer the Ride ni sebenarnya tak boleh amik gambar dan video. So kalau nak tengok macamane experience naik benda ni...boleh tengok video kat Youtube ni. Rasanya diorg curi curi amik kot...


 

Transformer the Ride ni kita kena naik kenderaan dia yang akan bergerak2 ikut filem menggunakan teknologi 3D . So bila gambar tunjuk kita jatuh bangunan, kita akan rasa macam betul-betul jatuh sebab kereta tu akan bergerak sekali ikut filem tu. Bila ada adegan terbakar...muka kita pun akan rasa panas. So rasa macam kita pun terlibat dalam pergaduhan antara robot robot tu. 

Ayu, Ilhan dan Balqis memang seronok betul naik Transfomer Ride. Pada masa yang sama , aku pulak bawak Fasha dan Darwish ke Madagascar :)

Madagascar
Kat Madagascar ni beratur tak panjang sangat, dalam 15 minit je. Mungkin sebab awal lagi . Kami naik bot dan masuk dalam gua gelap. Dalam gua tu adalah patung-patung watak dalam Madagascar yang bercakap-cakap dan bergerak . Yang suspen sikit masa lalu air terjun. Ingatkan kami akan basah lencun, tapi bila bot kami sampai, air tu pun stop. Saje je buat saspen.
Attraction ni untuk budak2 bawah 12 tahun ok la. Diorg seronok je.
Lepas Madagascar, aku bawak Fasha dan Darwish ke  King Juliean's Beach Party-Go Round. Yang ni biasalah, naik kuda turun naik turun naik sambil berpusing. Aku  pegang Darwish sebab dia  kecik lagi. Tapi aku tengok orang lain pangkat datuk, nenek pun ada yang naik jugak. Lantak lah pakcik makcik , dah bayor mahal kan...kikiki

 
Bergambar depan castle di zon FarFarAway.

Lepas naik King Juliean's Beach Party-Go Round, aku bawak Fasha dan Darwis pergi ke zon Far Far Away. Attraction yang  kami pergi kat zon sini ialah  Shrek 4-D Adventure. Kat sini kami masuk satu castle ala-ala Disney (gambar kat atas)  dan kat dalam tu kami tengok tayangan 4-D cerita Shrek. Tayangan 4-D ni kerusi dia bergerak-gerak ikut action kat skrin dan bila donkey dalam cerita tu bersin, ada air keluar dan akan kena muka kita. Macam kena muka kitalah air bersin tu tapi sebenarnya air paip je ( ye ke?). Bila labah-labah banyak keluar kat skrin, kat bawah kaki kita pun rasa macam ada labah-labah....ramailah org jerit jerit. 

Habis tayangan 4-DShrek tu, aku tengok jam pun dah dekat nak pukul 1, so kami pergi ke Oasis Spice Cafe - meeting point aku dengan Ayu untuk lunch dan solat jamak Zuhur &Asar.

  

Makan Tengahari dan Solat


Depan Oasis Spice Cafe - tempat makan yang ada makanan halal

 Untuk makan tengahari di OASIS Spice Cafe , kami beli set nasi beriyani - AMARAN - set nasi beriyani ini boleh menyebabkan anda mendapat darah tinggi!  bukan sebab kadar kolestrolnya ...tapi sebab kadar HARGAnya!   satu pinggan set nasi beriyani+ ayam+desert = Singapore Dollar (SGD)15 = RM 40!....so kami pun beli hanya 3 set dan kongsi anak beranak....:)  ...air memang kami bawak mineral water  ...jangan bagitau USS ye...sebenarnya takleh bawak makanan dan minuman dari luar :).

Tips : Tiket adult ada diskaun SGD 5 untuk meal voucher . Tiket kanak-kanak takde diskaun. 
makan tengahri set Nasi Beriyani
Masa makan tu, baru tau rupanya Ayu, Ilhan dan Balqis dengan Ilhan sempat main satu game je ( Transformer The Ride) dari pukul 11 pagi sampai pukul 1 petang. Sebabnya pasal beratur panjang , pastu diorg pergi amik amik gambar  .
Prayer room kat USS. Foto dari panoramio.com

Tips : Prayer room terletak di area Ancient Egypt

Prayer room kat USS ni agak sederhana saiznya. Saiz dia lebih kurang besar kabin kontena. tempat lelaki dan wanita asing dan ada tempat nak amik wuduk asing untuk lelaki dan wanita. Dalam satu masa bilangan orang boleh solat lebih kurang dalam 5 lelaki dan 5 wanita. 

Tips : Telekung tak disediakan so wanita kena bawak telekung sendiri.

Lepas makan dan solat jamak Zuhur dan Asar, kami sambung jalan kat Ancient Egypt. Kat sini ada Piramid dan gambar patung-patung dia. Amik gambar memang cantik la area sini.


 Memang betul lah orang cakap, satu hari memang tak cukup nak main semua attraction yang ada kat USS. Lagi-lagi kami bawak askar2 kami yang 4 orang tu yang masih kecik-kecik lagi. Kalau dah besar boleh je biar diorang main sendiri. Apa apa pun memandangkan kami memang ada satu hari je so we make the most of it.  So kami berpecah lagi, kali ni Ayu bagi aku pergi attraction yang sesuai dengan umur aku :) -  Revenge of The Mummy .   Aku dan Ilhan pergi sana, Ayu, Balqis, Fasha dan Darwish naik burung raksasa terbang (Dino-Soarin) kat Lost World. 

Gambar dari rwsentosa.com
 
Kat dalam Piramid

Sebelum masuk ke Mummy The Revenge, aku dengan Ilhan kena simpan bag kat locker room. 45 minit pertama free, lepas tu baru bayar.Kami pun terus masuk ke Piramid tu. Dalam piramid tu jalan dia macam puzzle, dah la gelap dan sempit, rimas jugak aku. Nak sampai ke train dia punya lah lama, pastu traffik jam pulak sebab orang beratur kat dalam. Dekat 30 minit baru nak sampai kat train dia  tapi sebab diorg kata Mummy The Revenge  ni second best after Transformer the Ride, so aku sabor je la. 

Nak jadikan cerita, bila barisan beratur kami dah dekat 10 meter je nak sampai ke train  tu, diorang buat announcement pulak yang train ada masalah teknikal dan diorang tak sure bila boleh settle. Orang ramai pun dan mula mengeluh, sikit sikit orang skip dan keluar. Lepas 5 minit tak settle-settle lagi, aku dengan Ilhan pun decide untuk skip Mummy The Revenge....#$%^  &*(

Tips : Beli baju hujan di kedai-kedai farmasi ( Watson, Guardian) di Malaysia.
Kat luar hujan renyai-renyai, nasib baik kami bawa baju hujan yang kami beli di Watson di JB. Harganya lebih kurang RM 4 je.  Untuk makluman baju hujan kat USS harganya  SGD 3 = RM 8. So bila beli 5 korang kali je lah ye.

Dino-Soarin
Kami berjumpa kat Dino-Soarin kat zone The Lost World . Seronok budak-budak tu naik burung raksasa terbang.
Canopy Flyer. Photo dari rwsentosa.com
Jurassic Park Rapid Adventure. Photo dari rwsentosa.com.
Waterworld. Photo dari rwsentosa.com
Sebenarnya kat Lost World ni banyak attraction-attraction yang thrill macam Canopy Flyer, Jurrasic Park Rapid Adventure dan Waterworld, tapi memandangkan hari dah petang kami memang tak sempat nak main semua so kami decide untuk main attraction yang anak-anak kami boleh main dan suka. 

Lepas Lost World, kami ke Far Far Away balik, kami masuk ke Shrek 4-D. Habis tayangan Shrek , Darwish dah mula mamai nak tido, so aku pun lepak jaga dia kat area lepak-lepak bawah kanopi dan Ayu dan budak2  main roller coaster yang dipanggil Enchanted Airways. Roller Coaster ni budak-budak macam Fasha boleh main. Kebetulan beratur tak panjang sangat dalam 25 minit je. Lepas diorang dah habis main, aku tengok Fasha macam nangis so aku tanya kenapa? rupanya dia takut sebab roller coaster tu laju :)..Tapi Ilhan dengan Balqis ok je sebab diorang dah besar so Ayu suruh aku naik dengan diorang sekali lagi dan dia pulak jaga Darwish yang tengah tido tu. 

Enchanted Airways
So kamipun  pun naiklah roller coaster. Boleh tahan jugak lajunya sampai nak tergeliat leher aku walaupun sebelum roller coaster tu bergerak aku cakap dengan Ilhan n Balqis aku nak buat muka poyo macam Mr. bean naik roller coaster. 


 Lepas naik roller coaster, kami ulang sekali pergi Madagascar sebab Ayu, Ilhan dan Balqis belum naik lagi boat ride dan King Juliean's Beach Party-Go Round. Selesai main, kami pun dah mula kepenatan, jam pun dah dekat pukul 6 petang so kami decide untuk beli souvenir. Kami beli t-shirt dan fridge magnet dekat USS Store, Transformer Supply Vault dan di Penguins Mercantile.

Kitaorang jugak amik gambar dengan icon-con kartun kat Hollywood Bouleverd. 
Battlestar Galactica

Roaler coaster BattlestarGalactica
Untuk makluman, kat USS ni ada satu roller coaster tahap "gila" iaitu Battlestar Galactica. Tapi roller coaster ni tak boleh main kerana ada masalah teknikal. Berdasarkan info dari internet, rupanya ada masalah dengan train design dan semenjak 2010 tak  dibuka untuk public! Tapi kalau boleh main pun aku tak rasa aku nak main. Dah nak masuk 40 series ni aku kena lebih prihatin dengan keharmonian jantung aku :)

Jam pun dah pukul 7 malam, kami pun mengucap selamat tinggal kat USS dan turun kat platform bas untuk naik bas balik ke JB. 
Secara keseluruhannya kami memang enjoy sepanjang kat USS. Walaupun kami tak sempat main semua attaraction especially yang thrill-thrill, tapi kami puas hati sebab anak-anak kami seronok. Memang fokus kami lebih kepada anak-anak so priority pun pada game-game yang diorang boleh main.

 Adios USS, sehingga ketemu lagi.

No comments:

Post a Comment